Het is simpel: de meesten van ons kopen kleding in een winkel zonder erbij stil te staan wie het gemaakt heeft of waar het vandaan komt. Sommigen weten niet beter, kunnen niet anders of willen het niet weten. Om te begrijpen waarom de Fashion Revolution Week überhaupt nodig is, is het van belang je te verdiepen in het onderwerp waar onze kleding vandaan komt, wat voor type materialen er gebruikt worden en wat de arbeidsomstandigheden zijn. Sinds de ramp in Bangladesh in 2013 is er veel aandacht voor het onderwerp gekomen en zijn er ijzersterke documentaires en films gemaakt. Wil je de basis begrijpen, kijk deze week dan naar (enkele van) deze documentaires:
1. Pauw in Bangladesh
Jeroen Pauw gaat terug naar Bangladesh, waar drie jaar geleden 1134 mensen omkwamen toen een gebouw van acht verdiepingen met kledingfabriekjes instortte. Later bleek Rana Plaza maar berekend op vier etages. Er waren illegaal verdiepingen bovenop gebouwd om kledingfabriekjes voor de westerse markt te herbergen. Pauw verdiept zich in het lot van de miljoenen, vooral vrouwelijke, arbeiders in het land, voor wie de werkomstandigheden nog steeds heel slecht zijn. Kijken? Dat doe je hier.
2. Fashion Victims
De documentaire Fashion Victims gaat compleet over het leven in Bangladesh na de ramp. Het vertelt het shockerende verhaal van wie de daadwerkelijke prijs betaalt voor onze kleding. Kijken? Dat doe je hierboven of op YouTube.
3. De slag om de klerewereld
Voor het programma ‘De slag om de klerewereld’ begeven Teun van de Keuken en Roland Duong zich in de wereld van mode en textiel. Teun gaat undercover als textielhandelaar en Roland laat zich informeren bij experts. Ze reizen van Amsterdam naar India, Turkije en Bangladesh. Duiken in fabrieken en reizen af naar het platteland. Duong werd blij van de biologische katoenteelt, Van de Keuken kwam undercover weinig hoopvols tegen. Kijken? Dat doe je hier [drie afleveringen].
4. Sweatshop – Deadly fashion
In de internetreeks ‘Sweatshop. Deadly fashion’ reizen drie Noorse jongeren naar Cambodja om te achterhalen waar en hoe hun kleding wordt gemaakt. De jongeren raken stuk voor stuk zeer geëmotioneerd bij het zien van zoveel pijn en onrecht. De drie jongeren gaan niet alleen naar het land toen, ze leven ook korte tijd in dezelfde omstandigheden als de mensen die hun kleding maken. Dit zorgt ervoor dat ze allen bijna psychisch instorten. Kijken? Dat kan hier [vijf afleveringen].
5. The True Cost
The True Cost gaat over de kleding die we dragen, over de mensen die de kleding maken en over de impact die deze industrie heeft op onze wereld. Een uitstekende allesomvattende film die zowel de eerlijke als duurzame aspecten van de kledingindustrie verwerkt. De film is gedraaid in landen over de hele wereld, van de runways in Parijs tot aan de donkerste stegen van Dhaka. Inclusief interviews met belangrijke voorvechters uit de duurzame mode en duurzame luxe-industrie, waaronder Stella McCartney, Livia Firth van The Green Carpet Challenge, Guardian-journalist en schrijfster Lucy Siegle en Safia Minney, oprichter en eigenaar van People Tree.
Kijken? Dat kan op Netflix, kopen kan hier.
6. De wereld volgens H&M
Zembla plaatst in de documentaire “De wereld volgens H&M” de schijnwerpers op H&M. H&M, met haar goedkope kleding, is mega populair in Nederland. Lage prijzen en toch stijlvol en kwaliteit: zo zet H&M zichzelf graag in de markt. Met wereldwijd zo’n drieduizend winkels, (alleen in Nederland al 123), maakt deze kledinggigant jaarlijks bijna twee miljard euro winst. Maar hebben de vriendelijke kleuren van H&M ook een keerzijde? Want ook deze textielreus laat haar kleding produceren in Derdewereldlanden. Wie betaalt de prijs voor de goedkope H&M kleding? Zembla onderzoekt de wereld achter de H&M formule en onthult dubieuze financiële constructies, hongerlonen en gevaarlijke fabrieken in Bangladesh en Ethiopië. Kijken? Dat kan hier.
7. Altijd Wat
Kinderarbeid in Turkije? Ja: in de schoenenateliers. Al die goedkope schoenen in onze winkels worden mede gemaakt door kinderen vanaf 8 jaar. Kijken? Dat kan hier (14 min, eerste item in de aflevering).
8. The Story of Shoes
Leer is niet alleen maar mooi. In “The story of shoes” onthult MVO Nederland de onduurzame waarheid achter leer. Van kinderarbeid tot watervervuiling:
Kijken? Dat kan hierboven of op YouTube. (2024: link niet meer beschikbaar)
9. Violence and abuse in Dhaka sweatshop
ITV News vertoont in februari 2014 schokkende beelden van geweld tegen textielarbeiders in Dhaka, gemaakt via undercover journalisten in twee fabrieken die produceren voor westerse merken. Kijken? Dat kan hier.
10. China Blue
‘Made in China’ staat vaak in een kledingstuk genaaid. China Blue kijkt achter de gesloten fabriekspoorten en geeft de anonieme arbeiderswerkers een gezicht. Zoals de jonge Jasmine, die losse draadjes wegknipt uit pas genaaide spijkerbroeken, bestemd voor de westerse markt. Ze is een van de 130 miljoen Chinese boerenkinderen die hun dorpen hebben verruild voor de fabriek. Jasmine krijgt zes dollarcent per uur, werkt vaak zeven dagen per week, en krijgt geen extra geld voor overuren. Ze woont met twaalf meiden op een kamer, en het smakeloze eten dat ze elke dag krijgt voorgeschoteld, wordt automatisch van haar loon afgetrokken. Kijken? Dat kan hier of via IDFA.
De gehele week staat Moderne Hippies in het teken van de Fashion Revolution Week. Help je mee met de revolutie? Deel dan deze artikelen. Vergeet niet mee te doen met de social media campagne: deel een kledingstuk, maak een ‘label selfie’, tag het merk en vraag: #whomademyclothes?
Laat je weten wat je hebt bekeken en je het beste vindt?